Alvászavar

Befagyasztjuk fájdalmát! Teljestest-hidegterápia -110°C-on

Magyar termék nagydíj
Bejelentkezés telefonon: 061-422-0841
Bejelentkezés telefonon: 061-422-0841

Alvászavar

Alvászavar okai és kezelése

A normális alvás során öt-hat, átlagosan 90 percig tartó ciklus ismétlődik. Egy-egy ciklus négy stádiumból – szendergés, felszínes, közepes és mély alvás – és az úgynevezett REM-sza­kaszból áll. Utóbbit a gyors szemmozgáson kívül (rapid eye movement) az álom és bizonyos vegetatív tünetek, pulzus- és légzésváltozások jellemzik.

Átla­gosan 7,5 órát alszunk, bár nagyok az egyéni és életkorbeli ingadozások. A népesség 10–15 %-át kínzó alvászavarok közé nemcsak az álmatlanság (in­somnia) tartozik, hanem számos más elalvási, átalvási és ébredési probléma. Van szubjektív formája is, például a rémálom. Az obstruktív alvási apnoéban óránként több mint öt alkalommal lép fel légzéskimaradás, amely súlyos, krónikus oxigénhiányos állapothoz vezethet. A narkolepsziások egyik pilla­natról a másikra néhány percig tartó mély álomba zuhannak.

 

Külső tényezők is megzavarhatják az alvást, mint például a normális alvás–ébrenlétet (diur­nalis ritmust) megszakító éjszakai munka vagy a jetlag, a több időzónát átívelő utazás esetében. Számos betegség kísérő tünete az alvászavar; a depresszi­ósok 90 %-ánál fordul elő. A túlzott alkoholfogyasztás, valamint bizonyos gyógyszerek, például a magas vérnyomás elleniek, illetve a hormonkészít­mények is alvászavart okozhatnak. A nők hormonszint-ingadozásuk, valamint a férfiakét meghaladó terhe­lésük miatt veszélyeztetettebbek.

Az alvászavar nemtől függetlenül jelentkezhet

Bár a nőknek valóban nagyobb eséllyel kell életük során alvásproblémákkal megküzdeniük, mint a férfiaknak, vannak olyan tényezők, amelyek nemtől, kortól függetlenül álmatlan éjszakákhoz vezethetnek:

Alvázavar oka lehet a túlterheltség, stressz

Az emberek többségének olyan stresszesek a napjai, hogy már nem képesek ellazultan nyugovóra térni. A napközben érzett nyomás este is rájuk nehezül, mert nem tudták elintézni feladataikat, vagy mert gondok kínozzák őket. Ehhez jön még a félelem a holnaptól, amelyet általában szintén sötétnek, reménytelennek látnak.

Szorongás, félelem és alvászavar

Az alvászavarok hátterében az élettől való menekülés is állhat. Az érintettek napközben csigaházukba bújnak, takaréklángon égnek, kímélik magukat, és nem képesek semmit sem kezdeni az életükkel - a kialvatlanságra hivatkozva.

Az alvászavarok gyermekkori gyökerei

Rendkívül sok páciens számolt be arról, hogy szülei túlságosan is nagy szerepet tulajdonítottak az alvásnak, ami gyakran odáig fajult, hogy gyermekük valamennyi kudarcát és sikertelenségét a rossz alvással magyarázták. Ezek a szülők viselkedésükkel nagyban hozzájárultak a helyzet súlyosbodásához.

Az állandó, szorongással teli önmegfigyelés, hogy sikerül-e eleget aludnunk, meggátolja a zökkenőmentes elalvást. Ha attól félünk, hogy nem alszunk eleget, valóban nem fogunk tudni elaludni és egyre gyakrabban kudarcot vallunk feladataink megoldásában is.

Sigmund Freud megoldása az alvászavar jelenségére

Freud, az álomfejtés atyja szerint különböző ösztöneink azok, amelyek újra és újra feszültséget hoznak életünkbe, és megakadályozzák, hogy végre a nyugalom állapotába kerüljünk. Az alvás és a pihenés tehát csak akkor lehetséges, ha kielégítettük ösztöneinket. A beteljesületlen ösztönök nem hagynak nyugodni, és elűzik az alváshoz elengedhetetlen nyugalmat. Ösztöneink kielégítése tehát az alvás egyik legfontosabb előfeltétele.

Átmeneti alvászavar kezelése: természetes altatók

Már őseink is tudták, melyek azok a táplálékok és gyógynövények, amelyek elősegítik vagy éppen zavarják az alvást.

  • A sör a benne lévő komlónak köszönhetően altató hatású.
  • Ugyancsak altató hatással rendelkezik a citromfű, a levendula, a golgotavirág és a macskagyökér. Ezek a gyógynövények enyhe, kiszámítható hatással rendelkeznek - feltéve, hogy nem túl nagy mennyiségben fogyasztjuk -, ezért bármikor alkalmazhatók.
  • A kaliforniai aranymák nálunk még nem terjedt el annyira. Ez a gyógynövény ugyancsak természetes módon gondoskodik az alvási nehézségek megszüntetéséről.
  • A meleg mézes tej a népi gyógyászat egyik jól bevált altatója. Nyugtató hatása annak is köszönhető, hogy fogyasztásával újra gyermeknek érezhetjük magunkat, az édes tej ugyanis azt a gyermeki világot szimbolizálja, amikor még minden rendben volt körülöttünk. Szójatejjel is helyettesíthetjük.
  • Legegyszerűbb a fent említett növényekből gyógynövényes párnát készíteni, amely bizonyítottan, gyógyszertanilag is fontos hatással bír. A párnában a fent említett gyógynövények bármelyike lehet - elsősorban a levendula és a komló ajánlott. Vegyünk mindkettőből 200-200 grammot, és az így kapott, intenzív illatú keveréket töltsük egy kispárnahuzatba. Ha nincs kedvünk vagy időnk ilyesmivel bíbelődni, gyógynövényboltokban, bioboltokban a párna készen is kapható.
Ön is érintett?Egyeztessen időpontot terápiás központunkba!

Hermina
Hidegterápiás Központ

Cím: XIV. kerület, 1145 Budapest, Varsó utca 21.
Nyitvatartás: H-P: 8:00-20:00. (előzetes bejelentkezés szükséges)
Megközelítés: Bosnyák Tér megálló felől gyalog 500 méter 77E107133233239110112 362A69
Tisza István Tér megálló felől gyalog 300 méter 7107110112133233239 82
Kerékgyártó utca megálló felől gyalog 300 méter 32 3
Telepes utca megálló felől gyalog 400 méter 124125277
Parkolás közterületen: A környék nem fizető övezet, a parkolás minden környékbeli utcában ingyenes.
Szép-kártya
elfogadóhely
 
Terápiás központunk
szerződött egészségügyi szolgáltató partnere
a következő egészségpénztáraknak: